Olejomalba
Olejomalba je technika barvy, při které je propojen barevný pigment pomocí oleje. Jejím předchůdcem je tzv. „vaječná tempera“, při níž byly jako pojidlo barevných pigmentů použity vaječné žloutky. Technika se podle některých rozšířila v pozdní gotice a pravděpodobně ji objevil Jan van Eyck. Je to ale velmi sporné, neboť jiné názory říkají, že byla používána již ve středověku v malbách Mistra Theodorika. V té době se prý malovala na dřevěné a kovové podložky. V 15. století ji začal rozvíjet také Leonardo da Vinci.
Olejové barvy jsou velmi dobře přilnavé na různé druhy povrchů (sklo, plátno, dřevo, kov, papír, atd.). Mají také velkou krycí schopnost a dodávají obrazu jas. Olejomalba je velmi používanou technikou pro velkou stálost barev. Samotná malba umožňuje uplatnění spousty rafinovaných technik a postupů. Barvy bohužel pomalu schnou (zejména u vrstvených technik). Můžeme však využít prostředky pro urychlení, nebo naopak zpomalení schnutí.
Měli bychom si dávat pozor na krakelování (drobné praskání barevné vrstvy). Může se to stát díky nevhodně zvolenému oleji, nebo chybnému namíchání barev. Schnutí je oxidačně – polymerní proces (olej se vzdušným kyslíkem) a spočívá v odpařování rozpouštědla. Z tekutiny se pak stává pevná látka. Olej tuhne pomalu několik dnů, týdnů, měsíců i roků. Po čase barvy žloutnou až tmavnou, ale to se dá ovlivnit včelím voskem. Do bělob se používá lněný, makový, nebo světnicový olej, neboť žloutne později.
Používá se několik technik. Nejpoužívanější je technika štětcem. Podle plochy a plátna zvolíme druh štětce (kulaté ploché, různých velikostí a rozměrů). Barva tvoří tenčí vrstvu a bývá přesněji nanesena.
Další technika se nazývá pastózní. Častější je u expresionistických stylů. Je to nanášení husté, převážně tmavé barvy. Nevýhoda je, že pomaleji prosychá. Nanáší se přímo z tuby, nebo malířské špachtle.
Avantgardní umělci také používají malbu rukama. Jistá malířka ze St. Petersburgu (Victoria) používala k malování i svá ňadra.
Dále můžeme používat techniku Vrstvení. Nejdříve se maluje podkresba, kterou co nejvěrněji přeneseme motiv obrazu. Neobsahuje přílišné stínování a detaily. Poté pokračujeme podkladovou vrstvou (zachytí světelnost a plasticitu) a následuje samotná malba, která doplňuje detaily, stínování, prohlubuje barevnou hloubku a plasticitu obrazu.
Používáme tzv. valéry – stínujeme pomocí předem připravených odstínů a druhá možnost, jak dokončit obraz, je pomocí lazury – ta dosahuje určitý stupeň poloprůhlednosti. Každá předchozí vrstva musí být dokonale proschlá.
Poslední technikou je „Alla Prima“. Je to technika při níž se maluje obraz na jeden zátah, do mokrých barev. Je tedy jakýmsi opakem vrstvené techniky. Je ale obtížné dosáhnout srovnatelné plasticity, jako u vrstvené techniky.
Zajímá Vás více o Olejomalbě? Navštivte náš ateliér.
Workshopy - jednodenní výtvarné kurzy - PRAHA 2, BALBÍNOVA 28 - TEL: 777 422 022
Napište nám
Těšíme se na komunikaci s Vámi! :)