Prázdninové čtení 13: Malovat podle skutečnosti nebo podle fotografie?
Portrétování od významných malířů, pořizování skic a akvarelových návrhů před olejomalbou, skicování v přírodě pro krajinomalbu bylo běžné do 19. století, než byla objevena fotografie. Se současnými pomocnými médii - fotoaparátem, audio či video záznamy, dataprojektorem máme bohaté možnosti tvůrčích postupů, které urychlují práci.
Alfons Mucha již netrápil modelky dlouhým stáním v náročných pózách. Kreby žen a plakáty vytvářel podle fotografických studií. Současní umělci také často malují obrazy podle vlastní vyhotovené fotografie, inspirují se vizuálními obrazy z novin, časopisů nebo z fotografií tvoří koláže. Jiní umělci naopak stále upřednostňují bezprostřední kontakt se svým objektem jako například Jiří Straka, který vytváří velkoformátové obrazy na rýžové papíry v horských oblastech, na staveništích nebo přímo v galeriích.
Až opět vyrazíte na výlet, zkuste nechat fotoaparát doma a vzít si s sebou akvarel, pastel nebo i akrylové či olejové barvy. Můžete se inspirovat Mařákovou krajinářskou školou nebo botanickými studiemi Albrechta Dürera. Můžete pak porovnat fotografické záznamy z cest se svojí malbou.
Pokud narazíte v galerii například na obraz Františka Kavána, bude se vám zdát, že přímo stojíte v lese nebo na mezi před rozkvetlou letní loukou. Kouzlo malovaní v plenéru či zachycení proměnlivé oblohy s hřejícím sluncem je pro mnohé nezapomenutelným okamžikem. Pokud by vás obtěžoval hmyz, či vám vítr odvál zrovna domalovaný akvarel, můžete si pořídit fotografii a obraz domalovat v klidu a teple v ateliéru.
Obrázky namalovala naše lektorka Eva Pejchalová
Workshopy - jednodenní výtvarné kurzy - PRAHA 2, BALBÍNOVA 28 - TEL: 777 422 022
Napište nám
Těšíme se na komunikaci s Vámi! :)