Recenze výstavy: František Kupka 1871–1957 (07. 09. 2018 – 20. 01. 2019)

24.10.2018 09:43

Recenze Olgy Moiseevy

Výstava Františka Kupky, která aktuálně probíhá ve Valdštejnské jízdárně (Národní galerie v Praze), představuje celoživotní tvorbu malíře a jeho umělecký vývoj. Retrospektivní výstava pod vedením kurátorky PhDr. Anny Pravdové, Ph.D. je koncipována chronologicky i tematicky zároveň, což návštěvníkovi umožňuje co nejlépe porozumět tomu, co umění a umělecká tvorba pro Františka Kupku znamenala od počátku až ke konci jeho malířské kariéry.

František Kupka 1871 - 1957

Více zde...


František Kupka je známý především jako „otec abstraktního malířství“ (avšak dodnes se o tom, kdo vskutku založil abstraktní malbu, vedou odborné spory), začátky malířovy tvorby ale nalezneme ve figurálním a symbolistickém zobrazení. Kupka se v podstatě od začátku stavěl kriticky ke konvenční, tradiční umělecké reprezentaci a postupně se od figurace více a více vzdaloval. Jeho zájem o geometrické prvky a strukturní uspořádání ho přivedl k tomu, že figuru začal rozkládat, a to zejména pomocí barvy. Motivy začaly plynule přecházet v abstraktní tvary či barevné plochy. Barva hraje v Kupkově díle velice důležitou roli, jelikož mu umožňuje osvobozovat prostorové vztahy od konvenčního zobrazení; soustavy barevných skvrn, které nalezneme i v Kupkově tzv. „přípravné fázi k abstrakci“, zachycují pohyb. Vliv na Kupkovu malbu měla bezpochyby i architektura a její směřování vzhůru – vertikála se stala pro malíře zásadním východiskem při abstraktní tvorbě, pro kterou je charakteristická dekonstrukce tvarů a ještě důkladnější práce s barvou, kdy se Kupka snažil o vyjádření energického potenciálu barev, a to tak, že každé barvě přiřadil tvar odpovídající její povaze. Kupkova díla zobrazují rytmus a pohyb jakožto zdroj veškerého bytí.

...

Příklady přiřazení určitých tvarů barvám podle toho, jak na Kupku působily

Výstava má, jak již bylo zmíněno, chronologický charakter a má za úkol provázet návštěvníka přes jednotlivé fáze malířovy tvorby. Realizace chronologické koncepce mi však v daném případě nepřipadá nejšťastnější, jelikož návštěvník se v prostoru podobnému labyrintu lehce ztratí a přestane následovat očíslované úseky reprezentující tu kterou fázi umělcovy kariéry, a chronologie je ta tam. (Jsem sice toho názoru, že zrovna Kupkovy obrazy nemusí být nutně vnímány na základě chronologie, avšak pokud je výstava retrospektivní, měla by se svého cíle držet a vhodně jej realizovat.) Trochu záhadné mi rovněž přišlo to, že pouze u několika obrazů si může návštěvník přečíst jejich možné interpretace.

Kupka 3...Kupka 4

„Labyrintové“ uspořádání výstavy

Nejvíce na výstavě oceňuji fakt, že kromě Kupkových obrazů ze sbírky Národní galerie, byly zapůjčeny obrazy z Francie, USA i ze soukromých sbírek. Návštěvník má tak možnost obeznámit se s obrazy, které předtím neviděl a/nebo neznal.

Dokument o Kupkovi, který se promítá v závěrečné části výstavy, taktéž přispívá k celkové edukační hodnotě výstavy, stejně tak i vystavené Kupkovy ilustrace (zejména knižní) – málokdo totiž ví, že Kupka působil i jako ilustrátor.

Celkově výstavu hodnotím velmi pozitivně, na Kupkova díla bych se dokázala dívat celé hodiny, a to především díky jejich meditativnímu a do jisté míry intimnímu charakteru. Výstava totiž skrze souborné představení Kupkovy tvorby odkrývá pohled do malířovy mysli, zadumané i hravé zároveň.

Obrazy Františka Kupky vnímám jako vysoce synestetické. Vyvolávají ve mně touhu se jich dotknout, ponořit se do barev, které k sobě důvěrně lákají, nechat se jimi absolutně pohltit a sama se stát barevnou skvrnou nebo geometrickým tvarem na plátně mistra.    

Kupka 5...Kupka 6

Jeden z obrazů (Původní, 1911-13), který jsem na výstavě spatřila úplně poprvé                     Příklad nabízené interpretace vedle obrazu

Workshopy - jednodenní výtvarné kurzy - PRAHA 2, BALBÍNOVA 28 - TEL: 777 422 022

  Hedvábí je jemný a krásný přírodní materiál, máte chuť naučit se s ním pracovat?  V rámci kurzu malování na hedvábí pro začátečníky a mírně pokročilé se každý účastník naučí napnout hedvábný šátek či šál na rám, seznámí se se základními principy malby na...
  Pro mládež, která se v lednu chystá na talentové zkoušky na umělecké školy zařazujeme mimořádný workshop přípravky věnovaný individuální práci na portfoliích s odbornou pomocí lektora.   Přijďte zapracovat na svých portfoliích, přidejte další práce, vždy je co...
  V rámci kurzu Olejomalby pro začátečníky se každý účastník seznámí s podklady a podložkami pro olejomalbu, seznámí se se základními principy klasické a moderní olejomalby. Naučíme se přenášet předlohu na plátno, seznámíte se s pojmy jako je podmalba, imprimitura či malba ala prima....
  "Malujete a občas si nevíte rady, jak namíchat správnou barvu, aby seděla s předlohou? Jaké barvy smíchat, aby portrét vypadal jako živý? Přemýšlíte, zda si koupit celou barevnou sadu, nebo by stačilo snad jen pár barviček? Kurz Jak na míchání barev je tu právě pro Vás!"   V rámci kurzu...
2 v jednom. Studenti budou na začátku rozděleni do dvou skupin na začátečníky a pokročilejší, kteří již základy perspektivy ovládají. V těchto dvou malých (do 5 osob maximálně) skupinách pak bude probíhat výuka odlišně podle stupně pokročilosti budou voleny úkoly od jednoduchých po složitější....
Jak namalovat olejem živou krajinu s autentickým světlem a uvěřitelnými barvami se naučíte na novém dlouho očekávaném kurzu krajinomalby s Tomášem Honzem. Autor strávil posledních 15 let malbou v plenéru a právě o tyto zkušenosti se s Vámi na workshopu podělí. Dozvíte se například, jak vidět...
  Rádi byste prosvítili svůj byt něčím originálním? Máte v hlavě obraz, ale neumíte malovat? Pojďte si ho k nám vyskládat z mozaiky!   Umělecké workshopy MOZAIKY pod vedením akademické sochařky nabízí jedinečnou možnost vyzkoušet si různé techniky mozaik. Každé setkání je...
  Kurz Umělecký pastel je vhodný i pro úplné začátečníky, i pro děti od 10 let, které vydrží několik hodin tvořit   V rámci kurzu se účastníci seznámí prakticky se suchými uměleckými pastely, a teoreticky s olejovými a mastnými pastely. Suchým pastelem se...
  Stínování je jedna ze základních věcí, které by měl člověk zvládat, pokud se věnuje kresbě či malbě, přesto řadě lidí činí značné potíže. V rámci workshopu se tedy zaměříme na tuto oblast přednostně, před ostatními prvky kresby. Na začátek si řekneme pár věcí o vlastnostech světla, jaký je...
V celodenním kurzu suché jehly se seznámíme s grafickou technikou tisku z hloubky po teoretické i praktické stránce. Povíme si krátce o historii, zařadíme ji do kontextu dalších grafických technik a ukážeme si příklady jejího využití z dějin umění i ze současného umění. Poté si vysvětlíme postup...
1 | 2 | 3 | 4 | 5 >>

Napište nám

Těšíme se na komunikaci s Vámi! :)